Notice: Constant DB_PREFIX already defined in /var/www/finishwebhosting/data/www/cestopisy.com/wss_frontend/defines/defines.php on line 87
CESTOPISY.COM - Glasgow

Glasgow

Cestovatelský deník (resp. to, co teprve bude deníkem, až to všechno protřídím) se nám zaplňuje cedulkami s názvy měst, které používáme na stopování. Tentokrát přibývá Glasgow.

Zastavuje nám pán jedoucí ze svatby, který, jak sám říká, nechce těch 90 mil jet sám. První polovina cesty je pro mě velkým zážitkem - projíždíme skrz pohoří Grampians a po obou stranách cesty se tyčí bizardně tvarované skotské hory. V soumraku mají šedomodrou zadumanou barvu, za nimi narůžovělé červánky, nádhera....Pak se ale nadobro stmívá, venku už nic nevidím a pomalu v autě usínám. Kolem deváté hodiny jsme v Glasgow (opět, bohužel, protože škaredější město v Británii asi neexistuje). Kemp tady kolem žádný není (kdo by tady taky jel na dovolenou, že), takže v průvodci hledám SYHA hostel. Náš pan řidič si nás zřejmě tak oblíbil (teda spíš Páju, já jsem spala), že se rozhodl dovézt nás až před bránu. A když si na jedné křižovatce nevěděl rady, kudy dál, ukazoval nám cestu taxikář, který jel před námi. Já na ty Skoty prostě nedám dopustit...Po dlouhé době spíme zase v posteli (a ne v tom Pájově mikrostanu), což je pro nás neuvěřitelný komfort. Hostel nicméně naprosto postrádá atmosféru hostelu Embassie v Liverpoolu, takže dokonce ani Pája nenavazuje nová přátelství a jdeme brzy spát.
Glasgow centrum
Centrum města

Ráno už asi naposled balíme stan - ne že bychom v něm spali - pouze jsme ho v pokoji sušili. Prohlídkou města se nechceme zdržovat (není tu moc co prohlížet) a hned vyrážíme stopovat - do Londýna je to 400 mil, takže máme co dělat. Jak se ale ukázalo, stopovat v hustém provozu uprostřed města není úplně nejlepší nápad. Přesouváme se o kus dál, ale ani tam nemáme štěstí.  Začínáme být s Pájou oba nervózní, protože zbytečně ztrácíme čas. Nakonec se přesouváme na nádraží za účelem zeptat se na ceny spojení přímo do Londýna. Spíše informativně, abychom nabrali motivaci k dalšímu stopování, protože očekávám sumu kolem 50 liber, a tolik peněz určitě odmítám vydat. Pája se ale vrací se sdělením, že jízdenka do Londýna stojí jen 20 liber - a je rozhodnuto. Bohužel ještě netušíme, jaké problémy nás čekají. Slečna u pokladny totiž zjistila, že moje slevová karta je neplatná - dáma, která mi ji vystavovala, totiž udělala chybu a místo "valid until 2005" napsala "until 2004". Nic nepomáhá vysvětlení, že Pájova karta je v pořádku, že obě karty jsou psány stejnou rukou, byly zakoupeny hned po sobě a je očividně zřejmé, že jde o chybku. Slečna nám jízdenku prostě neprodá a odkáže nás na telefonní budku, odkud si můžeme stěžovat u National Expressu. Po deseti minutách telefonování se Pája dozví, že jim máme kartu poslat, počkat 10 dní a pak ji dostaneme vyměněnou. No skvěle...Navíc Pája zjišťuje, že jízdenky na dnešní den už jsou stejně vyprodané...

Jsme s nervy naprosto v koncích. Proč jsme se museli zaseknout zrovna v Glasgow!!! Čekám u báglů, zatímco Pája ještě obíhá jiné společnosti, a vypadám asi tak smutně a vyčerpaně, že mi přišel pomoc nabídnout dokonce i nádražní zřízenec :) Pája se ale nakonec vrací s tím, že jízdenky lze koupit i jinde, a to i bez pitomé karty (kterou jsme mimochodem dosud bez problémů používali, protože si té chyby nikdo nevšiml, ani já ne).
Glasgow - most

Autobus nám ale jede až ve 22h, proto necháváme batohy v left luggage a jdeme do města. Těším se do Galerie národního umění, ale jsme s Pájou oba totálně zklamaní, protože galerie je jak vykradená, a to, co tam přece jen je vystaveno, umění připomíná jen zdálky....
Obraz malíř Obraz BrightonJediné dva obrazy, které se nám líbily

Jdeme se alespoň podívat ke zdejší katedrále, protože nic jiného v Glasgow prostě není! Ani katedrála zvenčí nevypadá moc exkluzivně, v tomto případě se ale nesmí soudit vnější obálka, protože vnitřek chrámu je impozantní a překrásný. Vstoupit se může i do podzemních kaplí, které jsou plné sloupů a křížových kleneb.Glasgow katedrálaGlasgow katedrála 2 Glasgow katedrála 5Glasgow katedrála 3 Glasgow katedrála 4

Velmi krásné místo...snad jediné v celém Glasgow, protože jinak je celé město opravdu nepříjemné místo. Špinavé ulice, ponuré paneláky, žádné staré malebné uličky a navíc divní lidé. Divně mluví, divně se chovají, vůbec už jejich výrazy v obličejích jsou takové neradostné a bez života. Možná je to tím městem...jak Pája řekl, vše, co dělá Anglii hezkou, v Glasgow chybí...žádná zeleň, žádný park. Zatímco v Brightonu nebo v Bathu bychom se mohli procházet celý den, v Glasgow míříme nejkratší cestou zpět na nádraží.
Glasgow ulice
Typická ulice v centru Glasgow